woensdag 3 augustus 2011

Even ontspannen

De laatste negen kilometer van de weg naar ons weekendverblijf leken nergens naar toe te gaan. In het donker zagen we alleen maar oerwoud langs de kant van de weg en in de koplampen zagen we een bruin oranje zandpad. Na een rit van tien uur zouden we er dus schijnbaar nooit gaan komen. Onze Ghanese chauffeur leek op een 4 wheel driver, terwijl hij in werkelijkheid het stuur van een Nissan busje in zijn handen had. We stuiterden door de bus. Op internet hadden we recensies gelezen van bezoekers waarin stond dat ze er in plaats van drie dagen drie weken waren gebleven. Nu twijfelden we of dat niet kwam omdat de bewoonde wereld zo ver weg is.
Tijdens de plaspauze onderweg, kwamen we geen apen (zoals we hoopten) tegen, maar zagen we vuurvliegjes boven ons. Wow! Dat was echt te gek! Enthousiast zocht iedereen de knipperende gloeiende spikkeltjes tegen de spectaculaire sterrenhemel.
Met de familie, die is gearriveerd, zijn we vrijdagochtend vertrokken voor een lang weekend weg met z’n allen, voordat wij weer aan het werk gaan. Omdat we in het donker aankwamen bij de Green Turtle Lodge, waren we bij licht de volgende ochtend aangenaam verrast door onze omgeving. Het ecologisch verantwoorde verblijf met beschermd eierleg-strand voor schildpadden ligt aan een tropisch strand met woeste golven, met overlopend in de groene vegetatie enkele lodges en een slaapzaal. De verse kokosnoot uit een boom op dat strand, die Kenneth (onze chauffeur en vriend) voor ons opende, maakte het plaatje compleet. De plek zit zo’n 100 kilometer van Ivoorkust af. Ontbijt, lunch en diner kunnen besteld worden aan de bar onder het  palmbladerenafdak en eten doe je aan een van de tafels die her en der in het zand staan. Zo ontzettend relaxt! In Ghana valt de zon tussen 18 – 18.30 weg, je zit dan binnen mum van tijd in het donker. Maar geen nood, dan komt er toch gewoon iemand een olielampje op tafel zetten.
Om nog eens te benadrukken hoe ver we van de bewoonde wereld zaten, bleek dat we geen bereik hadden met onze mobiele telefoons. En zelfs hier (in de rest van Ghana) is voor zover wij hebben kunnen vaststellen overal goed bereik. Alle idyllische plaatjes van vrouwen met kinderen achterop hun rug of mensen met grote hoeveelheden spullen op hun hoofd worden enigszins verstoord door de al om aanwezigheid van bellende of internettende mensen. Ook in de meest armoedige dorpen.
Na de Turtle Lodge zijn we doorgereisd naar een hotel vlakbij Cape Coast. Bij het hotel kon je eten aan het water, waarin veel vissen en krokodillen zaten. Op zondag zijn we naar Kakum National Parc geweest. Hoewel er veel dieren, waaronder 219 olifanten, moeten zijn, hebben we er geen een kunnen spotten. De groep waarmee we met een gids op pad gingen was ook erg groot, niet alleen veel Japanse en Amerikaanse, maar ook Ghanese toeristen en er werd veel herrie gemaakt. Het mooiste stuk van de tocht is een touwbrug wandeling door en over de toppen van de bomen. Wij (M&M) namen de meeste korte route, vanwege hoogtevrees. Mogelijk dat we onszelf hiermee ook een kans ontnamen beneden op de grond dieren te spotten. In ieder geval vonden we onszelf erg dapper!  Zie de foto voor het bewijs.
Op maandag zijn we op weg naar huis naar een apenheiligdom geweest. Dat was volgens de kinderen het hoogtepunt van de trip. Onder aanmoediging van de gids konden we de apen bananen uit onze handen laten eten. Echt helemaal te gek om ergens midden in de jungle apen naar je toe te lokken. Ze kwamen over ons heen aanvliegen vanuit de bomen.
Daarna zijn we aan het eind van de middag naar een dorp geweest waar de meest traditionele weefkunst van Ghana nog wordt bedreven. Ook daar hebben we mooie dingen gezien, die we graag met jullie willen delen (dus zie de foto’s). En na dit intensieve weekend zijn we moe en voldaan weer naar ons guesthouse in Akosombo teruggekeerd.